Be:Eco - Behind the scenes, del 3/3
Sistemann ut som vi vil introdusere deg til er Maria, vår salgs- og produktansvarlig.
Maria har en utdannelse innen reklame og design, og har stor fokus på branding og visuelle uttrykk i Be:Eco. Med bakgrunn fra salg- og produktinnkjøp, står hun for kontakten med Be:Eco's forhandlere som kjøper produkter fra Be:Eco for videresalg. Maria bidrar med pakking av bestillinger og annet som følger med kveldsrutinene.
Les mer om hvordan Maria jobber i intervjuet nedenfor.
Ved å pakke bestillinger dag og kveld klarer vi å korte ned leveringstiden til kundene.
Hver eneste ordre må pakkes riktig slik at varene kommer trygt frem til kunden, også for å unngå mest mulig svinn. Har Maria pakket din ordre som inneholder en tanntråd, vil du få et lite smil tegnet på emballasjen :)
Det er ikke alltid leverandørene tilbyr bilder som står i stil med Be:Eco's branding, og da kommer Maria inn. Bildene blir tatt med en ren bakgrunn og i ettertid redigert i et Adobe-program. Selve fotograferingen tar kort tid, det er redigeringen av bilder som kan ta mest tid. Men Maria er tålmodig og standhaftig og klarer å trylle frem visuelt lekre produktbilder.
Alt i alt, er det viktig å ha en rød tråd visuelt.
Tett kontakt med leverandørene er essensielt for å vurdere om et nytt produkt er riktig for vårt netthandleri, og ikke minst for kundene.
I en del tilfeller må vi ta en sjanse. I andre tilfeller ønsker vi å teste produktet selv før vi tar det inn i sortimentet. Da finner man fort ut om produktet kan være aktuelt for andre også.
Det er også viktig å vurdere om det nye produktet er med på å skape et fullverdig sortiment: varene må passe sammen, gjøre folks liv enklere og ikke minst bidra positivt for miljø og klima.
Maria bruker sin bakgrunn fra reklame og design til å vise frem Be:Eco's produkter på en appellerende måte, til riktig tid og til riktige mennesker. Dette innebærer at vi må sette oss inn i menneskers liv - et liv man ikke nødvendigvis lever selv og tenke seg frem til hva som kan være gunstige produkter for dem.
Oppdatering av katalogen med nye bilder sendes ut til både faste og potensielle nye forhandlere.
Å ha agenturansvar innebærer en tett kontakt med forhandlerne, følge opp og pakke deres bestillinger, og ev møte forhandlerne som holder til i Oslo og vise frem aktuelle produkter.
Det er også viktig å påse at varene forhandlerne vil ha er på lager, spesielt når de bestiller i større kvanta. Varelageret for forhandlerne og privatkunder må være synkronisert til enhver tid.
Les om hvordan de andre i Be:Eco jobber:
Be:Eco - behind the scenes, del 1/3 - Amanda (styreleder og initiativtaker til Be:Eco)
Be:Eco - behind the scenes, del 2/3 - Severin (daglig leder, økonomiansvarlig)
Maria har en utdannelse innen reklame og design, og har stor fokus på branding og visuelle uttrykk i Be:Eco. Med bakgrunn fra salg- og produktinnkjøp, står hun for kontakten med Be:Eco's forhandlere som kjøper produkter fra Be:Eco for videresalg. Maria bidrar med pakking av bestillinger og annet som følger med kveldsrutinene.
Les mer om hvordan Maria jobber i intervjuet nedenfor.
Maria Zavodny - salgs- og produktansvarlig i Be:Eco |
1) Kveldsdrift
Når de fleste har landet på sofaen, er Maria i farta. Kunden kommer først! Det er det som driver oss og Maria hjelper til med pakkingen av bestillinger som kommer utpå ettermiddagen og kvelden, etter at hun er ferdig med dag-jobben.Ved å pakke bestillinger dag og kveld klarer vi å korte ned leveringstiden til kundene.
Maria går gjennom leveransen med menskopper |
Hver eneste ordre må pakkes riktig slik at varene kommer trygt frem til kunden, også for å unngå mest mulig svinn. Har Maria pakket din ordre som inneholder en tanntråd, vil du få et lite smil tegnet på emballasjen :)
2) Fotografering
Når Maria befinner seg ved Be:Eco hovedkvarter, benytter hun anledningen til å ta produktbilder, som må samsvare med brandingen til Be:Eco.
Maria:
"Vi ønsker å 'holde det rent' på mange måter. Med et enkelt og moderne visuelt uttrykk må bildene også følge denne stilen"
Det er ikke alltid leverandørene tilbyr bilder som står i stil med Be:Eco's branding, og da kommer Maria inn. Bildene blir tatt med en ren bakgrunn og i ettertid redigert i et Adobe-program. Selve fotograferingen tar kort tid, det er redigeringen av bilder som kan ta mest tid. Men Maria er tålmodig og standhaftig og klarer å trylle frem visuelt lekre produktbilder.
Alt i alt, er det viktig å ha en rød tråd visuelt.
3) Innkjøp, reklame og mersalg
Sammen med Amanda, har Maria også delansvar for innkjøp av produkter, og hun er følgelig delaktig i avgjørelsen av hvilke produkter som passer inn i netthandleriet.Tett kontakt med leverandørene er essensielt for å vurdere om et nytt produkt er riktig for vårt netthandleri, og ikke minst for kundene.
Maria:
"Det store spørsmålet er alltid: Hva vil kunder ha? Hva trenger de for å leve mer miljøvennlig, og samtidig ikke komplisere det mer for dem? Det er mange faktorer som spiller inn før vi tar en endelig avgjørelse".
I en del tilfeller må vi ta en sjanse. I andre tilfeller ønsker vi å teste produktet selv før vi tar det inn i sortimentet. Da finner man fort ut om produktet kan være aktuelt for andre også.
Det er også viktig å vurdere om det nye produktet er med på å skape et fullverdig sortiment: varene må passe sammen, gjøre folks liv enklere og ikke minst bidra positivt for miljø og klima.
Maria bruker sin bakgrunn fra reklame og design til å vise frem Be:Eco's produkter på en appellerende måte, til riktig tid og til riktige mennesker. Dette innebærer at vi må sette oss inn i menneskers liv - et liv man ikke nødvendigvis lever selv og tenke seg frem til hva som kan være gunstige produkter for dem.
4) Forhandleransvar
Be:Eco har agentur eller distribusjonsansvar for noen varemerker i Norge/Skandinavia. Maria har ansvar for å oppsøke nye forhandlere og har primærkontakten med Be:Eco sine forhandlere.Oppdatering av katalogen med nye bilder sendes ut til både faste og potensielle nye forhandlere.
Å ha agenturansvar innebærer en tett kontakt med forhandlerne, følge opp og pakke deres bestillinger, og ev møte forhandlerne som holder til i Oslo og vise frem aktuelle produkter.
Det er også viktig å påse at varene forhandlerne vil ha er på lager, spesielt når de bestiller i større kvanta. Varelageret for forhandlerne og privatkunder må være synkronisert til enhver tid.
5) Nyhetsbrev
Produktutvalget til Be:Eco utvider seg jevnt og trutt. Maria har ansvaret for å informere abonnentene våre om hva som er nytt og sende ut nyhetsbrev jevnlig.
Maria:
"Folk blir bombardert med nyhetsbrev og e-poster hver dag, og derfor velger jeg å holde nyhetsbrevene kortfattede og skriver på en folkelig, humoristisk måte. Også med tips til hvordan produktene kan bidra til et enkelt og mest mulig plastfritt liv.
Nyhetsbrevet fra Be:Eco blir en hyggelig lesning til kaffen på en søndagsmorgen".
Les om hvordan de andre i Be:Eco jobber:
Be:Eco - behind the scenes, del 1/3 - Amanda (styreleder og initiativtaker til Be:Eco)
Be:Eco - behind the scenes, del 2/3 - Severin (daglig leder, økonomiansvarlig)
Kommentarer
Legg inn en kommentar