Fremsnakkingskalender i Be:Eco 9. desember - Sophie Wiik (FJONG, Too Good To Go)

Årets fremsnakkingskalender hos Be:Eco handler om menneskene som gjør det lille ekstra for klima- og miljøsaken. Mennesker vi synes utmerker seg innenfor feltet sitt. Vi har fått gleden av å bli litt bedre kjent med dem.

Bak luke 9. desember finner vi Sophie Wiik, gründer og tidligere daglig leder i Too Good To Go, og nå investor, rådgiver og styremedlem i FJONG.

Sophie utmerker seg som grønn entreprenør, og vi digger hennes arbeid med og brennende engasjement for å redusere matsvinn. Ydmyk, ærlig og reflektert. Et fantastisk forbilde!

Les mini-intervjuet med Sophie nedenfor.

Sophie Wiik - gründer og tidligere daglig leder i Too Good To Go, nå styremedlem, investor og rådgiver i FJONG Foto: Kristian Rangnes
Sophie Wiik - gründer og tidligere daglig leder i Too Good To Go, nå styremedlem, investor og rådgiver i FJONG.
Her sammen med Hugo.
Foto: Kristian Rangnes


1. Det er mange sterke juletradisjoner knyttet til f.eks gaver og mat. Hva er dine konkrete planer i år for å redusere klima- og miljøavtrykket?

Rundt juletider er jeg, som så mange andre, ofte ganske tankefull. Jeg blir gjerne litt "emo" i jula og kjenner på hvor mye jeg setter pris på de og det jeg har rundt meg. I tillegg tenker jeg på jordkloden og alle menneskene som ikke har hatt like flaks som meg når det gjelder moderland. Tidligere har jeg vært frivillig på MinJul i regi av Blå Kors. Det er så fint å være der, så det kommer jeg garantert til å gjøre igjen! Anbefales!

Jeg er på ingen måter perfekt, men jeg er fan av å gi julegaver med mening. Symbolske gaver fra Regnskogfondet, Plan og Redd Barna er favoritter.

Jeg kommer fra en fiskerfamilie i Nord-Norge og spiser aller helst lutefisk på julaften. Jeg og søstera mi, Charlotte, takker pent nei til juleribba og sammen prøver vi å inspirere til så mye kjøttfri julemat som mulig på resten av familien også.

Adventskalenderen til sønnen min i år er forresten tjuefire stk 30 år gamle lekedyr etter samboeren min. Ganske fornøyd med 100% gratis og utslippsfri adventskalender :-)

Les: Bærekraftig julekalender for barn - hilsen en frustrert småbarnsmor.

2. Hadde du noen ambisjoner for klima og miljø i fjor, som du har klart å sette til live i år?

I fjor fikk jeg barn for første gang. Alt ble snudd på hodet og jeg støtte på en del miljøutfordringer i "den nye hverdagen". Det siste året har jeg derfor forsøkt å gjøre mitt beste i møtet med disse utfordringene.

1/3 av all mat som produseres går til spille globalt , og det er dessverre vi, småbarnsforeldre, som kaster aller mest. Jeg har jo alltid vært veldig opptatt av å ikke sløse med matressursene, men som småbarnsmamma får jeg større forståelse for hvorfor mat blir kastet.
"Det er én ting å leve "zero waste" når man er tjue, student og har bare har seg selv å tenke på - litt vanskeligere (ihvertfall for meg) når man gjerne vil at ungen skal spise gulrot og brokkoli - men så ville han ikke ha likevel - også sitter man der med en tallerken full av kliss og mat som ikke ble spist. Jeg prøver å være veldig obs på dette, og serverer f.eks alltid sønnen min supersmå porsjoner om gangen. Det funker ganske greit."
Vi har prøvd å kjøpe masse barnestæsj brukt og har selvfølgelig arvet en god del klær. Likevel har jeg endt opp med å kjøpe flere nye ting enn jeg skulle ønske, og vi har fått mange "ikke second hand-gaver".

Det er supert at man kan finne så mange ting man trenger brukt, men vi må tilgjengeliggjøre enda flere gode verktøy for folk. Jeg gleder meg stort til den dagen det er enklere å skaffe cherrox i riktig størrelse som ungen trenger i barnehagen dagen etter på en miljøvennlig og rask måte - enn å bare stikke innom en skobutikk og kjøpe ett par nye.

3. Du har åpenbart forretningssans med tanke på din suksess med konseptet Too Good To Go, og du er nå styremedlem, investor og rådgiver i FJONG. Hva tenker du er de tre viktigste egenskapene som utgjør en vellykket grønn entreprenør og hvorfor?

1. En god og lettspiselig idé
2. Genuint engasjement og pågangsmot
3. Møte bransjen og forbrukere der de er og inspirere til endring på en ærlig og positiv måte


Følg Sophie Wiik på Instagram eller stikk innom bloggen hennes!




Kommentarer